Czy firma budowlana musi być zarejestrowana w BDO?

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami skutecznie wspomaga walkę z nielegalnymi wysypiskami śmieci. Zarejestrować się w BDO muszą firmy wytwarzające i transportujące odpady, prowadzące ewidencję odpadów, a także wprowadzające na terytorium kraju produkty w opakowaniach, oleje smarowe, niektóre pojazdy, opony, baterie, akumulatory oraz sprzęt elektryczny i elektroniczny. Z obowiązkiem tym muszą mierzyć się gabinety kosmetyczne i stomatologiczne, a także firmy budowlane. Jednak czy każda firma budowlana musi mieć BDO?

Czy każda firma budowlana musi być zarejestrowana w BDO?

Firmy budowlane z racji wykonywanej działalności, wytwarzają różnego rodzaju odpady. Między innymi takie jak: gruz, ziemia – czysta lub zanieczyszczona zgromadzona podczas wykopów, beton, tynk, odpady drewniane, metalowe i szklane, odpady asfaltowe, odpady z tworzyw sztucznych (pianki poliuretanowe,

Zgodnie z treścią ustawy o odpadach z 14 grudnia 2012 roku, wytwórcą odpadów na miejscu remontu czy budowy, jest podmiot, który te prace wykonuje. Chodzi tu dokładnie o podmioty, które świadczą następujące usługi: budowa, rozbiórka, czyszczenie zbiorników lub urządzeń, sprzątanie, konserwacja oraz naprawa. Chyba że umowa o świadczenie tych usług stanowi inaczej.

Gospodarowanie opadami to tylko jeden z obowiązków firm specjalizujących się w branży budowlanej. Mają one jednocześnie obowiązek prowadzenia ewidencji w bazie BDO, a także rejestracji w systemie. W tym celu konieczne jest złożenie stosownego wniosku.

Obowiązek rejestracji w BDO mają także firmy, których działalność polega na sprowadzaniu materiałów wykończeniowych lub budowlanych z zagranicy, czyli produktów w opakowaniach. Zobowiązuje to firmy do jednoczesnego uiszczania opłaty produktowej.

Firmy, które specjalizują się w sprowadzaniu maszyn albo części do maszyn, klasyfikowane są do tych podmiotów, które wprowadzają na terytorium kraju opony, oleje smarowe, baterie i akumulatory. Stąd i one muszą zarejestrować się w systemie BDO.

Te właśnie firmy podlegają obowiązkowi rejestracji w BDO, a także prowadzenia ewidencji odpadów.

płyty styropianowe, folie).

Jak złożyć wniosek BDO?

Firma spełniająca powyższe kryteria, musi złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO i od tego momentu składać wymagane sprawozdania. Jeśli wytwarza odpady, powinna jednocześnie prowadzić wymaganą ewidencję. We wniosku musi określić rodzaje wytwarzanych odpadów, a przy ewidencji, wskazać ich ilość.

Taki wniosek firmy mogą składać przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego, który wypełnia się za pośrednictwem strony internetowej: www.bdo.mos.gov.pl. W tym celu należy wykonać następujące kroki:

  1. Na podanej stronie w menu bocznym należy wybrać pozycję WNIOSKI, a następnie Nowy wniosek.

  2. Wyświetlony formularz trzeba wypełnić danymi. System poprosi o takie informacje jak:

  • Dane identyfikacyjne podmiotu składającego wniosek,

  • Adres miejsca zamieszkania lub siedziby,

  • Informacje o wdrożonym systemie jakości, systemie zarządzania środowiskowego albo i ich braku,

  • Dane osoby wypełniającej wniosek, czyli osoby, która uzyska uprawnienia głównego użytkownika do konta podmiotu w BDO.

Jeżeli wszystkie dane zostały uzupełnione, tak przygotowany wniosek, należy zapisać.

Po zapisaniu wniosku system wyświetli listę miejsc prowadzenia działalności. Pod przyciskiem opcje, znajdującym się przy każdym adresie, w poszczególnych formularzach, należy uzupełnić decyzje i tabele dotyczące rodzaju działalności wykonywanej w wybranym miejscu. Po wpisaniu tych danych system przeniesie użytkownika do miejsca, w którym musi on dodać Decyzje dla miejsca korzystania ze środowiska. W tym celu należy kliknąć pole Dodaj decyzję, a następnie i uzupełnić analogicznie, jak to było przy dodawaniu decyzji dla siedziby podmiotu. Jeśli natomiast nie ma konieczności dodania decyzji, wystarczy kliknąć przycisk Cofnij. W ten sposób system przeniesie użytkownika na stronę miejsca prowadzenia działalności.

Tak uzupełniony wniosek, pozostaje już tylko wysłać do Urzędu Marszałkowskiego. Będąc w sekcji Miejsca prowadzenia działalności, należy kliknąć pole Przejdź dalej, a następnie zaakceptować Oświadczenie dotyczące spełnienia wszystkich niezbędnych wymogów do wpisu do rejestru podmiotów, a także dodać dowód dokonania opłaty rejestrowej. Teraz pozostaje już tylko kliknąć przycisk Złóż wniosek.

Składanie wniosku za pośrednictwem podanej platformy przebiega dość sprawnie i bezproblemowo. To ze względu na fakt, iż strona działa intuicyjnie. Ważne jest, tylko aby poszczególne pola wypełnić poprawnie i zgodnie z prawdą. To pozwoli uniknąć ewentualnych konsekwencji.

Limity wagowe i zwolnienia z obowiązku rejestracji w BDO

Minister Klimatu w styczniu 2020 roku wprowadził w życie rozporządzenie, które zwalnia z obowiązku rejestracji i ewidencji w BDO, podmioty wytwarzające określone w nim odpady. w rozporządzeniu tym wydłużył listę odpadów zwolnionych oraz zwiększył ich limity. Tak prezentują się następujące listy:

Lista odpadów budowlanych

  • Gleba, ziemia, kamienie inne niż oznaczone kodem 17 05 03 – limit 20 ton/rok,

  • Odpady z betonu oraz grunt betonowy z rozbiórek i remontów – limit 10 ton/rok,

  • Gruz ceglany – limit 10 ton/rok,

  • Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia – limit 10 ton/rok,

  • Drewno – limit 10/rok,

  • Materiały zawierające gips, inne niż oznaczone kodem 17 08 01 – limit 10 ton/rok,

  • Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia, inne niż oznaczone kodem 17 01 06 – limit 10 ton/rok,

  • Szkło – 5 ton/rok,

  • Tworzywa sztuczne – limit 5 ton/rok,

  • Usunięte tynki, tapety okleiny itp. – limit 5 ton/rok.

Lista odpadów opakowaniowych związanych z prowadzeniem firmy

  • Opakowania z papieru i tekstury – limit 500 kg/rok,

  • Opakowania z tworzyw sztucznych – limit 500 kg/rok,

  • Opakowania ze szkła – limit 500 kg/rok,

  • Opakowania z tekstyliów – limit 200 kg/rok,

  • Opakowania wielomateriałowe – limit 200 kg/rok,

  • Opakowania z drewna – limit 100 kg/rok,

  • Opakowania z metalu – limit 100 kg/rok,

  • Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone – limit 200 kg/rok,

  • Opakowania z metalu zwierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi – limit 50 kg/rok,

  • Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne inne niż oznaczone kodem 15 02 02 – limit 200 kg/rok.

Lista odpadów innych niż budowlane, ale związanych z prowadzeniem firmy

  • Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż oznaczone kodem od 16 02 09 do 16 02 12 – limit 50 kg/rok,

  • Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe – limit 20 kg / rok,

  • Baterie zawierające rtęć – limit 5 kg / rok,

  • Baterie alkaliczne nie wliczając w to baterii oznaczonych kodem 16 06 03.

Przekroczenie któregokolwiek z wymienionych limitów dla danego odpadu, wiąże się z koniecznością rejestracji przedsiębiorstwa w BDO i prowadzeniem ewidencji odpadów.

Kary za brak rejestracji w BDO

Wiele firm zadaje w sieci pytania typu – co mi grozi za brak rejestracji w BDO? Firma budowlana, która podlega obowiązkowi rejestracji w BDO, nie złożyła stosownego wniosku o wpis do rejestru, może zostać ukarana grzywną lub administracyjną karą pieniężną. Istnieje także ryzyko pozbawienia wolności.

Kary grzywny i pozbawienia wolności wymierza sąd i mogą być zastosowane w różnych sytuacjach. Gdy firma pomimo konieczności nie złoży wniosku o wpis, zmianę wpisu albo wykreślenia z rejestru BDO. Gdy firma nie dopełni obowiązku prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości. Gdy firma nie będzie przechowywała przez 5 lat lub udostępniała dokumentów i danych, co powinna czynić zgodnie z zasadami rejestracji BDO.

Administracyjną karę pieniężną nakłada Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, jeśli firma budowlana działa pomimo braku wpisu do BDO, nie prowadzi ewidencji i sprawozdawczości, zbiera odpady bez pozwolenia, które jest wymagane, a do tego przekazuje odpady podmiotom, które nie są do tego uprawnione.